In 2019 groeide bioscoopbezoek weer gewoon door

7 januari 2020 - 5 minutes read
iStock-962358622_800x450_acf_cropped

Blije gezichten vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers van bioscopen en filmtheaters. Na de stagnatie van 2018 kon de filmvertoningsbranche vorig jaar weer een dikke plus noteren. Er werden ruim 38 miljoen kaartjes verkocht. Ruim drie miljoen daarvan waren voor The Lion King, de absolute topper van 2019. Maar ook de Nederlandse films deden het niet slecht: het aantal bezoekers ging met 11,8% omhoog.

Dachten de meesten dat na 2018 een plateau was bereikt en dat de rek er wel een beetje uit was, de cijfers van 2019 bewijzen dat de groei in de bioscoopbranche nog steeds blijft doorgaan. Er werden vorig jaar 38.018.390 kaartjes verkocht en dat is een stijging van 6,5% ten opzichte van 2018. Qua omzet is de groei zelfs nog groter, een indrukwekkende 11,3%. De € 347.528.317 die aan de kassa werd afgerekend is voor een belangrijk deel te danken aan de premium bioscoopervaringen als 4DX, ScreenX en MX4D. De prijs voor een gemiddeld bioscoopkaartje ging dan ook omhoog naar € 9,14, maar dat is ook deels te wijten aan een hoger btw-tarief.
In 2019 ging de gemiddelde Nederlander 2,2 keer naar de film, tegen 2,1 keer in 2018. Het grotere totaalaantal bezoekers werd overigens verspreid over minder stoelen. Er kwamen weliswaar vijf nieuwe bioscopen en theaters bij, met gezamenlijk zestien zalen, maar er sloten ook bioscopen en bij de renovatie van andere theaters werd gekozen voor minder maar luxere stoelen. Nederland telde in vergelijking met 2018 vorig jaar duizend bioscoopstoelen minder.

Die cijfers tonen aan dat de grote ketens niet meer concurreren op puur massa – nog meer bioscopen met nog meer schermen en stoelen – maar op extra’s. Er is vooral veel geïnvesteerd in nieuwe technieken zoals 4DX en ScreenX, betere beeld- en geluidskwaliteit, en meer zitcomfort – 2019 mag het doorbraakjaar van de ‘cozy seats’ worden genoemd. Aan deze trend komt op de kortere of langere duur ook een einde maar de volgende stap in de slag om de bioscoopbezoeker heeft zich al aan aangediend: Pathé Thuis lanceert volgende maand z’n eerste ‘original’, Suriname, die vervolgens exclusief in Pathé bioscopen te zien is. De concurrentie op inhoud dient zich aan.

Ondanks de mooie temperaturen zakte het bioscoopbezoek niet in gedurende de zomer. Dat had in hoge mate te maken met de grootste hit van 2019: The Lion King. Meer dan 3 miljoen bezoekers trok de Disney-film, die daarmee de nummers 2 en 3, respectievelijk Avengers: End Game (1.205.898 bezoekers) en Joker (1.156.869 bezoekers), ver achter zich liet. The Lion King is zelfs de best bezochte film in Nederland sinds Titanic in 1998. Opmerkelijk is dat vier van de vijf best scorende films van Disney zijn. Binnen de top 20 domineert de studio met zeven titels.

Net nog bij die eerste twintig staat Penoza: The Final Chapter. De film is met 404.703 bezoekers de best bezochte Nederlandse film van 2019. De top-3 wordt gecomplementeerd door Verliefd op Cuba (401.241 bezoekers) en F*ck de liefde (346.834 bezoekers). Na de sof van 2018, een historisch laag marktaandeel van iets meer dan 11%, is het goed nieuws dat Nederlandse films weer een stuk beter werden bezocht. In totaal 4.465.107 kaartjes werden verkocht, wat een stijging van 11,8% ten opzichte van 2018 is. Door het algeheel gestegen bioscoopbezoek is de stijging van het marktaandeel minder imposant. Dat bleef steken op 11,7%.

De groei werd overigens niet alleen in de multiplexen en ketenzalen behaald. Ook de filmtheaters deden het goed in 2019. Ze verkochten 8,1% meer kaartjes. De grote favoriet in dit segment was Green Book met 131.681 bezoekers, gevolgd door Oscar-favoriet The Favourite (107.616 bezoekers) en Werk ohne Autor (87.556 bezoekers).

De branche kijkt positief het nieuwe jaar in. In de zomer dreigen het EK voetbal en de Olympische Spelen mensen thuis achter de buis te houden maar er staan een paar sterke titels opgelijnd. De hoogste verwachtingen gelden voor de nieuwe James Bond-film No Time to Die.

bron: Filmkrant