Bioscoop, out of home en internet voeren mediabestedingen aan

8 juni 2016 - 2 minutes read
28

Internet, out of home en bioscoop waren de snelste groeiers bij de netto mediabestedingen in Nederland in 2015. Met een minimale daling van 0,1 procent eindigden de bestedingen op vrijwel exact hetzelfde niveau als in 2014, namelijk 4,62 miljard euro. In absolute bestedingen bedroeg de daling 7 miljoen euro.

Televisie sloot het jaar met een nipte plus, de overige mediumtypen hadden te maken met dalende inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte, zo blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Opvallend is dat de ontwikkeling van de netto mediabestedingen uit de pas loopt ten opzichte van de economie, die wel aantrok. In 2014 was er zelfs al sprake van voorzichtig economisch herstel.

In het verleden was er een duidelijke tweedeling in de ontwikkeling van de netto mediabestedingen tussen print- en non-printmedia, waarbij non-print herstel toonde zodra de economie weer enigszins aantrok en de printmedia rode cijfers bleven schrijven. Dat verschil is vorig jaar vervaagd.

Internet groeide in 2015 net als in 2012 en 2013 echter weer met ruim 8 procent. Het aandeel van online steeg tot bijna eenderde van de totale netto mediabestedingen. Binnen internet is search het grootst, op de voet gevolgd door display advertising. Het aandeel van beide in de totale markt is respectievelijk 14,6 en 13,3 procent.

Televisie blijft nog steeds veruit het grootste mediumtype met een aandeel van meer dan 20 procent. Waar televisie een kleine plus noteerde, was bij radio juist sprake van een behoorlijke daling van 3,5 procent.

Out of home krijgt echter een steeds prominentere plek in het medialandschap. In 2015 namen de bestedingen met 6,8 procent toe, de op één na hoogste groei in tien jaar. Dat komt volgens Nielsen door de digitalisering van het medium.  Bioscoop rondde die digitaliseringsslag al eerder af. In combinatie met het filmaanbod en toegenomen bezoekersaantallen stegen de mediabestedingen tot ongekende hoogte. De groei kwam in 2015 uit op 30 procent.

De grootste daling binnen print vond met 13,5 procent plaats bij huis-aan-huisbladen. Dagbladen zagen de bestedingen met 9 procent iets sterker dalen dan een jaar eerder.

 

S: Emerce