Cannes van start onder verscherpt toezicht

12 mei 2016 - 2 minutes read
elle-isabelle-huppert

Vanavond is onder zeer strenge beveiliging het 69ste filmfestival van Cannes van start gegaan. Woody Allen mocht de spits afbijten, zijn Café Society is de openingsfilm. Paul Verhoeven mag over anderhalve week het licht uitdoen, want zijn Elle is de allerlaatste competitiefilm die wordt gescreend.

In afwachting van echt filmnieuws schrijven journalisten vooral over de strenge security die het festivalpaleis tot een ware burcht heeft gemaakt. Zwaarbewapende soldaten patrouilleren overal in de badplaats, en er zijn extra hekken geplaatst. Nu was het in Cannes altijd al lastig om ergens te binnen komen zonder de juiste badge, maar de organisatie heeft die beveiliging nog verder opgeschroefd.

Dat zal de rode loper niet minder stralend maken, want Cannes heeft traditiegetrouw zeer grote namen. Zo zijn alleen al vanavond Kirsten Dunst, Jesse Eisenberg, Kristen Stewart, George Miller, Blake Lively, Vanessa Paradis, Naomi Watts, Susan Sarandon, Julianne Moore, Gong Li, Mads Mikkelsen en Doutzen Kroes gespot. Stewart baarde opzien met een zeer doorzichtige blouse, en Lively toonde al een beetje een babybuikje.

Naast Café Society en Elle komen deze editie nogal wat grote namen langs. Veel daarvan is reeds aangekocht. Zo heeft Cinéart maar liefst acht titels in competitie, waaronder The Neon Demon van Nicolas Winding Refn, American Honey van Andrea Arnold, La Fille Inconnue van de gebroeders Dardenne, I Daniel Blake van Ken Loach en The Handmaiden van Chan-wook Park.

foto: niet in competitie, wel op de rode loper: Jesse Eisenberg en Kristen Stewart in Cafe Society. (Paradiso)

Openingsfilm Café Society is opgepikt door Paradiso Films. Lumière heeft beslag weten te leggen op Mal de Pierre met Marion Cotillard, die tevens in de nieuwe Xavier Dolan zit, It’s Only the End of the World, ook in Cannes. Remain in Light heeft Personal Shopper met Kristen Stewart aangekocht, en Elle zit zoals eerder gemeld bij Independent.

S: HFN