IMPACT in het donker

22 november 2019 - 5 minutes read
dvjinsights-logo_380x270

Jean Mineur en DVJ Insights hebben hun krachten de afgelopen jaren gebundeld. Inmiddels zijn er meer dan 70 bioscoopreclames uitvoerig getest onder in totaal 10.000 bioscoopbezoekers. Dit heeft geresulteerd in een schat aan data over de effectiviteit van bioscoopreclame in het donker. Maar welke specifieke drivers zorgen ervoor dat een bioscoopcommercial daadwerkelijk effectief is?

Vanuit de wetenschap weten we dat de impact van bioscoopreclame sterk is. De kans dat de commercial aandacht krijgt is groot. Natuurlijk ook in de bioscoop heb je afleiding, je praat met vrienden, zit op je smartphone te scrollen, stuurt nog net dat laatste appje of geniet van de popcorn. Op het moment dat de commercial wordt getoond op het grote scherm en het geluid uit de boxen knalt, ga je vaak toch kijken. De kans op aandacht is groot. En dat schept verwachtingen bij de kijker: die verwacht een ‘out standing’ commercial. Een sterke commercial die de reclame-aandacht vasthoudt.

DE RESULTATEN

Merkimpact

Bioscoopreclame is structureel beter in staat om het merk en de boodschap over te brengen. Bioscoopreclames scoren aanzienlijk hoger op top-of-mind herkenning. Waar tv-commercials een score van 11% krijgen, ligt dit bij de bioscoopreclame een stuk hoger op 34%. Bij geholpen merkherinnering scoort tv 70%, terwijl er in de bioscoop in 87% van de gevallen het merk wordt herinnerd. Ook boodschap overdracht doet het aanmerkelijk beter, met 47% voor tv, en 62% voor het witte doek.

Bioscoopreclame heeft 1.7x meer impact dan reclame op tv

1 2

 

 

Activatie

Op activatie gerelateerde onderdelen scoort een bioscoopcommercial over de gehele linie hoger. De bioscoopcommercial kreeg meer aandacht, werd beter begrepen en daardoor vaak beter in staat om het merk te activeren. Dat komt tot uitdrukking in betere scores op het creëren van interesse in een merk en koopintentie.

Creatie

De overtuigende scores op merkimpact en activatie worden verklaard door het feit dat commercials in de bioscoop meer in staat zijn om te amuseren, enthousiasmeren en als meer onderscheidend worden gezien dan tv-commercials. En voor bioscoopcommercials geldt ook: size does matter. De lengte van de spot maakt wel degelijk een verschil. Langere commercials worden als meer amuserend, onderscheidend en geloofwaardig ervaren. Graag delen we zo’n succesvolle commercial met je. Bekijk hier de commercial

 

Top 7 KPI’s voor een sterke bioscoopcommercial

Wat zijn de belangrijkste KPI’s voor een sterke bioscoopcommercial?

Om hierachter te komen is een meta-analyse uitgevoerd onder de meer dan 70 geteste bioscoopcommercials. Hieruit blijkt dat passend bij het merk en onderscheidend de grootste impact hebben op het succes van een bioscoopcommercial. Gevolgd door of de commercial begrepen wordt door de doelgroep, geloofwaardigheid overbrengt en amuserend is. Persoonlijke relevantie voor de doelgroep en of de commercial weet te enthousiasmeren dragen ook bij aan een sterke bioscoopcommercial.

3

 

Belangrijkste take-outs

Onderzoek bevestigt wat we intuïtief al weten: Bioscoop is het meest impactvolle medium om videocontent te tonen.

De lat ligt hoger bij bioscoopreclame: de gemiddelde bioscoopreclame is meer amuserend, geloofwaardig en onderscheidend dan een gemiddelde tv-commercial.

Bioscoopreclame werkt doordat het in sterke mate de associaties bouwt die merk- en boodschap herinnering drijven.

Om een succesvolle bioscoopreclame te maken moeten de commercials zorgen voor mental availability, ofwel associaties bouwen met onderscheidende reclame die in sterke mate past bij het merk.

 

Over dvj insights

DVJ Insights is het marketing research en analytics bureau voor merkgroei en is in 2018 uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar. DVJ staat bekend om zijn innovatieve onderzoeksproducten en werkt met veel klanten samen aan strategische onderzoeksprojecten. Om groei te realiseren voor bedrijven is het belangrijk dat onderzoek innovatief en verklarend is. DVJ Insights is altijd op zoek naar het bieden van toegevoegde waarde. Niet alleen wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling en groei van medewerkers, maar er is ook een zeer intensieve samenwerking met de academische wereld.