[INTERVIEW] MARLENE WICKEL: 2022 BESTE JAAR OOIT VAN JEAN MINEUR MEDIAVISION

30 maart 2023 - 6 minutes read
marlene-wickel-jeanmineur-mediavision

Marlene Wickel is Managing Director van Jean Mineur Mediavision. We spreken met haar over trends en ontwikkelingen in de bioscopen en bioscoopreclame.

2022 is het jaar waarin na een lange coronaperiode we eindelijk weer alles mochten vanaf eind januari. Hoe was naar jouw idee het jaar 2022 voor de bioscoopsector?

Het was een enerverend jaar voor de bioscoopsector. Na 22 maanden waarin de bioscopen in totaal ruim 9 maanden volledig gesloten zijn geweest konden de bioscopen eindelijk weer bezoekers ontvangen. Tot en met maart 2022 weliswaar nog met restricties. In het begin bleef het bioscoopbezoek nog achter, onder andere door het prachtige voorjaarsweer.

Ook moest men weer de weg naar de bioscoop vinden en daarnaast was het filmaanbod nog niet zo uitgebreid. Vanaf eind mei 2022 met de release van de twee jaar uitgestelde film Top Gun: Maverick ging het bezoek aanzienlijk omhoog. Met ruim 1,2 miljoen bezoekers was Top Gun de best bezochte film van 2022.

Tijdens de pandemie zijn er slechts 2 bioscopen gesloten. Maar in dezelfde periode werden er meerdere nieuwe bioscopen geopend, zoals onder andere VUE Nijmegen Walstraat, Kinepolis Leidschendam, Pathé Leeuwarden en op 3 februari 2022 de Filmkoepel in Haarlem. Deze nieuwe bioscopen werden afgelopen jaar gelijk goed bezocht en hoog gewaardeerd. In de zomer was Minions: The Rise of Gru een grote hit en de één na best bezochte film van het jaar. In december sloot Avatar: The Way of Water het jaar fantastisch af. Ondanks een groot aantal succesfilms was het bezoek in 2022 nog niet terug op het niveau van record jaar 2019.

In het eerste kwartaal van 2023 zien we het bioscoopbezoek steeds meer aantrekken onder andere ook door een ruim en gevarieerd filmaanbod.

En wat voor jaar was 2022 voor Jean Mineur Mediavision? Hoe hebben jullie het ervaren en beleefd?

We stonden begin 2022 te popelen om weer volop aan de slag te gaan, zeker omdat de bioscopen voor het 2e jaar op rij in de drukke Kerstperiode gesloten waren geweest. Dat resulteerde gelijk qua omzet in de beste februarimaand ooit. We konden eindelijk weer met klanten en relaties naar de bioscoop, de impact van het grote doek live beleven, het nieuwe filmaanbod presenteren en ons benchmark onderzoek in samenwerking met DVJI weer oppakken.

Uiteindelijk is 2022 ons beste jaar in ons 21-jarig bestaan geworden. We hebben omzetrecords verbroken en al onze teaminspanningen zijn beloond met de eerste plaats in het Adformatie Mediarapport 2022 met een hoge waardering voor klantgerichtheid. Dat was een mooie afsluiting van een jaar dat heel onzeker was gestart.

Welke ontwikkelingen zie je in de bioscoop?

De afgelopen jaren hebben bioscoopexploitanten aanzienlijk geïnvesteerd in geavanceerde geluidstechnieken, nieuwe filmdoeken en in zogenaamde Premium Large Format zalen, zoals IMAX, Dolby Vision, 4DX en ScreenX.

Ook in zitcomfort is veel veranderd, steeds meer bioscopen installeren ruime relax en recliner stoelen. Innovaties zijn erop gericht om de customer journey en filmbeleving te optimaliseren en nog unieker te maken.

Adverteerders kunnen ook inhaken op deze ontwikkelingen. Dat heeft het Ministerie van Defensie afgelopen jaar gedaan. Met een commercial waarvan het geluid speciaal in Dolby Atmos is afgemixt zodat deze in de bioscoopzalen nog beter tot zijn recht kwam.

Welke internationale ontwikkelingen zie je in de markt?

Net als in Nederland zijn internationaal de meeste bioscopen voor langere tijd gesloten geweest en sinds 2022 weer open. Daar zie je dezelfde ontwikkelingen als hier. Ook daar wordt geïnvesteerd in bestaande en nieuwbouw bioscopen. Zo werden in China tijdens de Pandemie ruim 6.000 nieuwe bioscoopzalen geopend!

Onze collega bioscoopreclame exploitanten zijn net als wij ook actief met de ontwikkeling van nieuwe producten en pakketten die inhaken op de veranderingen in de bioscoop- en mediawereld.

Hoe kijk je aan tegen de positie van bioscoopreclame ten opzichte van andere media; zeker nu televisie zo duur aan het worden is en radio minder beluisterd lijkt te worden dan geacht?

De adverteerder vraagt steeds meer om impact als onderdeel van de communicatie. De post creative test die DVJI al sinds 2015 voor onze adverteerders uitvoert, toont aan dat bioscoopreclame beter scoort op het gebied van brand impact dan tv en online video. De moeilijk te bereiken doelgroep GenZ is goed te bereiken in de bioscoop. Een goed voorbeeld daarvan is het succes van de Nederlandse film De Tatta’s die rond de Kerst in première ging.

Het overgrote deel van de bezoekers was jong en ze kwamen met hele vriendengroepen voor deze film naar de bioscoop.

De komende maanden gaan er voor deze doelgroep ook veel films in release zoals Guardians of the Galaxy 3, The Hunger Games: The Ballad of Songbirds en einde van het jaar de Tatta’s 2.

Wij zullen dit jaar onze verschillende pakketten nog meer gaan afstemmen op de behoeften en vragen uit de markt.

 

Bekijk het interview hier

Bron: Marketingreport