[Interview] Marlene Wickel: Bioscoop is in your face

14 december 2017 - 8 minutes read
MBF 2015 8.2

Onze managing director Marlene Wickel is geïnterviewd door het Nederlands Media Netwerk voor het DeMedia100 Magazine. 

Jean Mineur Mediavision is marktleider in bioscoopreclame-exploitatie. Wie kent niet het mannetje met het blauwe hoedje en de bekende jingle? Het gaat Managing Director Marlene Wickel voor de wind, al is het maar omdat het gedoodverfde medium nog steeds leeft. En hoe. Buiten dat heeft de bioscoop een heel groot voordeel: “Het grote doek is niet te negeren, uit te zetten of weg te zappen.”

 

De bioscoop trekt steeds vollere zalen. Wie zitten er in die zalen en over hoeveel mensen hebben we het?

In de zalen zit praktisch iedereen van zo’n 3,5 jaar oud tot ver boven de tachtig. Jongeren zijn van oudsher oververtegenwoordigd, maar de bioscopen spelen in op de demografische samenstelling van ons land met bijvoorbeeld speciale voorstellingen voor moeders met baby’s, kleuterbios en senioren. Arthouse-bioscopen en filmtheaters trekken vaak een hoger opgeleid en ouder publiek. In 2016 bezochten ruim 32 miljoen mensen de bioscoop en het eerste halfjaar van 2017 kende een stijging van 17 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016.

Wat is de kracht van bioscoop als advertentiemedium?

De impact en effect van het grote witte doek en de beleving van loepzuiver beeld en technisch hoogstaand geluid is uniek en met geen enkel ander medium te vergelijken. Het grote doek is niet te negeren, uit te zetten of weg te zappen. Het is in your face. Ik herhaal graag de uitspraak van Sir John Hegarty over het medium bioscoop: “It’s the biggest fucking screen in the world”.

Waar haal je je informatie vandaan?

We bouwen sinds 2015 samen met onderzoeksbureau DVJ Insights aan een benchmark. Daarbij gaat het niet alleen om brand impact als parameter, we meten ook de brand activationen de direct response scores. Daarnaast kijken we naar een moment-to-moment-analyse van de ingezette commercial. Stichting Filmonderzoek doet al jaren onderzoek naar onder andere de demografische kenmerken van de bioscoopbezoekers. Jean Mineur is al jarenlang lid van SAWA; the Global Cinema Advertising Association. De rol van SAWA is om internationale standaarden voor het medium bioscoop te ontwikkelen en daarnaast verzamelen zij onder andere ook alle onderzoeken en interessante cases van wereldwijde leden. De resultaten van die verschillende onderzoeken is voor ons waardevolle informatie.

Wat biedt Jean Mineur Mediavision aan adverteerders dat anderen niet bieden?

Wij bieden adverteerders een interessant en divers palet aan bioscoopbezoekers. Bereik en impact in de moeilijk te bereiken doelgroep jongeren. Bioscoop biedt beleving, een ervaring, de bezoeker is in een opperbeste stemming en is veel meer bereid om reclame te consumeren dan bij andere media. Wij vertegenwoordigen inmiddels 91 bioscopen, waaronder alle grote ketens, te weten Pathé, VUE Cinema’s, Kinepolis en Euroscoop. Daarnaast werken we voor een groot aantal zelfstandige bioscoopexploitanten, waaronder ook een aanzienlijk aantal arthouse-bioscopen.

Voel je als marktleider de verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen en marketen van het mediumtype bioscoop?

Marktleider of niet, als mediaexploitant ben je sowieso verplicht innovaties voor jouw medium te ontwikkelen. Wij zijn continue bezig om ons medium op de kaart te zetten. Zo organiseren wij jaarlijks een bioscoopreclameseminar. Dan presenteren wij onze klanten en partners onder andere alle nieuwste ontwikkelingen op bioscoopreclamegebied. Op onze seminar in september 2017 was Bas Welling van WeFilm een van onze sprekers en hij benadrukte wat de kracht van storytelling is in de bioscoop.

Er is volop innovatie in bioscoop, zoals de komst van 3D en 4DX. Welke kansen biedt dit adverteerders?

Voor adverteerders betekenen deze innovaties dat hun boodschap nog meer binnenkomt bij de bioscoopbezoeker en dat de nieuwe technieken ook toegepast kunnen worden voor het vervaardigen van hun commercials.

Steeds meer bioscoopzalen zijn uitgerust met de Dolby Atmos-geluidstechnologie. Door de 64 speakers die overal om je heen in de zaal hangen, creëert Dolby Atmos realistische en natuurlijke geluidservaringen waardoor het net lijkt alsof je middenin de film zit. Dolby Cinema, met Dolby Vision en Dolby Atmos, is een premium bioscoopaanbod voor bezoekers dat beeld- en geluidstechnologie combineert met design. In zowel VUE Eindhoven als VUE Hilversum is een Dolby Cinema-zaal en er worden twee nieuwe Dolby Cinema-zalen geopend; een in Pathé de Munt in Amsterdam en een in Pathé de Kuip in Rotterdam. Pathé heeft zes IMAX-zalen waarvan er een is verbouwd en uitgerust met het nieuwe Immersive Soundsystem. Veel bestaande bioscopen worden ingrijpend verbouwd en gerenoveerd en uitgerust met ruime state-of-the-artstoelen en de laatste technieken.

4DX brengt de bioscoopervaring naar een vierdimensionaal niveau. Bezoekers kijken niet alleen naar een film, maar leven erin. Bewegende stoelen en effecten zoals wind, bubbels en geur zorgen, in harmonie met de actie op het scherm, voor een ongekende ervaring.

Klopt het dat er wordt geëxperimenteerd met advertising die je kunt scannen met je mobiel om bijvoorbeeld meteen van een aanbieding te kunnen profiteren?

Voor de bioscopen uit ons netwerk is kaartverkoop via hun apps en websites de primaire doelstelling. Het scannen van advertising behoort daar (nog) niet toe. Dat neemt niet weg dat er met andere apps wel mogelijkheden zijn, ook voor advertising. We hebben met Shazam en Cinime geëxperimenteerd in de bioscoop. Overigens is adverteren wel gewoon mogelijk op de platformen van Pathé en VUE Cinema’s.

Hoe zie jij bioscoopreclame de komende jaren ontwikkelen?

Bioscoopreclame kent vanaf 2015 een stevige groei. Niet alleen op het doek maar ook online op de platformen van de verschillende bioscoopexploitanten. Het jaarlijks toenemende bioscoopbezoek dat vooral door nieuwbouw en uitbreiding van bestaande bioscopen wordt gerealiseerd, draagt daar voor een groot deel aan bij. Er is nog steeds ruimte voor groei in de bioscoopbranche en daarmee ook voor Jean Mineur. Het gunstige economische klimaat zorgt voor meer brandingcampagnes van adverteerders en die commercials horen zondermeer thuis in de bioscoop. Door alle technische ontwikkelingen kunnen wij ook andere producten en pakketten aanbieden. Denk aan commercials met Dolby Atmos-geluid of IMAX-commercials. Daarnaast zijn wij ook ver met de implementatie van een nieuw contentsysteem waarmee wij op een geheel andere manier campagnes in de bioscopen kunnen inzetten. De toekomst ziet er veelbelovend uit voor bioscoopreclame!

Het interview is ook hier te lezen

 Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine 

www.demedia100.nl