Wil je het seminar nog even nalezen? Dat kan!

9 juni 2016 - 6 minutes read
IMG_32903

Tijdens onze tweede Jean Mineur Mediavision bioscoopseminar waren weer een aantal inspirerende sprekers die de ins & outs van het bioscoop landschap vertelde. Edward Borsboom als moderator, Ron Sterk van VUE, Ronald Jansen van DVJ Insights, Bart Massa van Validators en Frederik Braem van Brightfish vertelden met passie en enkele filmquotes hun insights over bioscoopreclame en meer.

Voordeel van bioscoopreclame

Het grote witte doek en de impact daarvan is uniek voor het medium. Bioscoopreclame biedt adverteerders de mogelijkheid om hun boodschap onder de aandacht te brengen bij een breed scala aan doelgroepen. Dat geldt voor de andere media moeilijk te bereiken jongeren, boodschappendoeners die met hun kinderen familiefilms bezoeken en voor 55 plussers die vaker een film in een arthouse bioscoop zien.

Niet alleen bereik je met bioscoopinzet additioneel bereik en de moeilijk te bereiken doelgroepen maar ook van waste is bijna geen sprake zoals Edward Borsboom liet weten in zijn introductie.

Ontwikkeling bioscooplandschap

Ron Sterk van VUE vertelde dat er non stop ontwikkeld wordt in de filmindustrie. Niet alleen premium large formaat maakt zijn opmars maar ook de beleving blijft gestimuleerd worden. Dolby Cinema en IMAX zalen zijn niet meer weg te denken en ook boutique bioscopen zien we steeds vaker.

De stijging van het bioscoopbezoek is voor een groot deel te danken aan het aantal nieuwe bioscopen. Het bioscoopbezoek is bijna weer op hetzelfde niveau als in 1965 toen bioscoop net zijn opmars maakte. Hier wordt ook op geacteerd door het bouwen van nieuwe bioscopen waarin de nieuwste ontwikkelingen worden toegepast om het publiek te bedienen. VUE Alkmaar is hiervan een goed voorbeeld, zij zijn dit jaar uitgeroepen tot beste nieuwbouw bioscoop van de wereld.

Bioscoop versus televisie

Exclusief voor JMM bouwt onderzoeksbureau DVJ Insights sinds begin 2015 aan een benchmark om de werking en effectiviteit van bioscoopreclame in beeld te brengen. Daarvoor maken zij gebruik van de Ad Reality aanpak. In deze unieke methode worden uitingen in-context gemeten, in een nagebootste media omgeving gemeten. Hierdoor wordt niet alleen naar de beoordeling van de uiting gekeken maar vooral ook naar de kracht van de uiting binnen het medium.

Een uiting is voor zowel bioscoop als televisie vergelijkbaar qua audiovisuele opzet, waardoor het medium effect in een experimentele setting goed af te leiden is. Hierbij is gebruik gemaakt van de DVJ Insights benchmark voor TV reclame om de uitkomsten binnen dit medium te duiden. Er zijn 8 cases getest onder bioscoopbezoekers tussen de 20-55 jaar oud, verspreid woonachtig over Nederland.

De impact is zoals verwacht aanzienlijk groter bij bioscoop dan bij televisie. Ook is bioscoopreclame beter in staat om boodschap overdracht te realiseren. Wel is het zo dat bioscoop minder overtuigend de brand activation stimuleert dan het effect op brand impact. Ook is gemeten dat eenzelfde commercial in de bioscoop voor een meer positieve ervaring zorgt dan op TV en dat de bioscoop commercials zorgen voor meer emotie en begrip bij het publiek.

Emotionele impact

Bart Massa van Validators opende zijn betoog met een leuke brain teaser om het publiek te laten ondervinden dat denken niet zo vanzelfsprekend is als dat wij ‘denken’. Om te laten zien hoe emotie voor effectieve (bioscoop) reclame zorgt is er een gezichtsemotie herkenningsprogramma ontwikkeld genaamd Facial Action Coding System, ofwel FACS. Deze meet de precieze emotie op het gezicht wanneer er beelden worden getoond. Hieruit blijkt dat de bioscoopsetting zorgt voor 42% meer emotie op de beleving van een commercial!

Non Spot werkt!

Als laatst maar niet het minst, sloot Frederik Braem het seminar af met een aantal succesvolle cases welke in België door onze collega’s van Brightfish zijn uitgevoerd. Met een aantal mooie, bijzondere en grappige filmpjes van de cases werd een goed beeld gecreëerd van alle mogelijkheden rondom bioscoopreclame.

Er is meer mogelijk dan dat je voor mogelijk houdt, denk bijvoorbeeld aan het omtoveren van een Delhaize supermarkt naar een filmset. In de spot zaten enkele recente, iconische films verstopt. Wie de films herkende kon op de website van Delhaize, na aanmaak van een e-shop-account, aangeven welke films ze herkend hadden. Elke deelnemer won sowieso een waardebon van 5 euro maar maakte ook kans op één jaar lang gratis boodschappen.

Of een ‘Snap The Truck’ van Jupiler. Het idee is eenvoudig: Breng een zittend publiek naar het puntje van hun stoel en laat hen in actie komen. Aan het begin van het reclameblok, na de Jupiler-spot, krijgt het publiek een extra spot te zien waarin het concept wordt uitgelegd: pak je smartphone, zet je schrap, want wanneer de Jupiler truck passeert, moet jij ‘m fotograferen. Als je dat is gelukt, en je de foto uploadt naar een speciaal voor de actie ontworpen mobiele website, presto: kans op een jaar lang gratis naar de bioscoop!

Wil je het seminar nog een keer nalezen of heb je het gemist?

 

 

Of volg deze link, dan kun je het rustig op je gemak nog even nalezen.