Weten hoeveel iemand ziet van je spot? Je kunt het nu meten.

7 juni 2018 - 2 minutes read
groot oog

Hoe lang kijken consumenten naar mijn spot? Je vraagt het je als adverteerder uiteraard af. Maar hoe kun je nu weten hoeveel echte kijk-tijd je spot krijgt? Dat kon niet, tot vandaag.

Samen met de researchers van Profacts en Lumen heeft Brightfish een manier gevonden om effective views te meten over verschillende media heen. En dat door een unieke combinatie van data sets en eye-tracking. Kijkt iemand écht naar een scherm? Hoe lang precies? Daar hebben we glasheldere cijfers over.

CIJFERS & CONCLUSIES

Samen met de researchers van Profacts en Lumen heeft Brightfish een manier gevonden om effective views te meten over verschillende media heen. En dat door een unieke combinatie van data sets en eye-tracking. Kijkt iemand écht naar een scherm? Hoe lang precies? Daar hebben we glasheldere cijfers over.

CINEMASPOTS KRIJGEN 85% VAN DE AANDACHT

De resultaten springen letterlijk in het oog. Van een online advertentie wordt gemiddeld 1,4 % echt bekeken, van een tv-spot 23,1 % en van een cinemaspot maar liefst 85 %. Zonder de blik af te wenden. En zo hebben we nog een aantal straffe cijfers waar niet naast te kijken valt. Het hele onderzoek kun je hier downloaden.

 

KRIJG VEEL MEER EFFECTIEVE AANDACHT/EURO

Natuurlijk, denk je, kijkt een cinemapubliek aandachtiger. In het duister en in hun comfortabele zetel. Maar het kost mij zoveel meer als adverteerder.

Lang niet. Uitgedrukt in aandacht/euro is cinema veel rendabeler. Voor 1000 contacten in cinema kost 1 seconde effectieve aandacht 2,6 euro, op TV is dat 3,1 euro en online zelfs 62,6 euro.

Wij noemen het ‘attention CPM’ of aCPM. De kosten voor één seconde effectieve aandacht per 1000 contacten. Ook daarover leest u alles in de white paper.

 

Hieronder het onderzoek:

White Paper – From Viewable to viewed

 

 

bronnen: Brightfish