BIOSCOPEN ZIEN BEZOEK OPNIEUW GROEIEN

9 januari 2018 - 3 minutes read
minions

De bioscoopsector kan weer terugkijken op een succesvol jaar. Het bioscoopbezoek in Nederland steeg afgelopen jaar met 5,3% naar een totaal van bijna 36 miljoen bioscoopbezoeken. De cijfers werden vanmiddag bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van bioscoopondernemers, filmtheaters en filmdistributeurs in Pathé Tuschinski in Amsterdam.

De omzet verkregen met de verkoop van bioscoopkaartjes steeg afgelopen jaar met 4,9% naar een totale omzet van 301.763.481 euro. Het totale aantal filmbezoeken kwam uit op 35.991.491. Volgens Hajo Binsbergen, die de cijfers namens de vakverenigingen FDN en NVBF presenteerde, kwam het aantal bezoeken per hoofd van de bevolking daarmee in 2017 uit op 2,1. Dat is een gemiddelde dat sinds 1978 niet meer is bereikt. Het bezoek aan bioscopen en filmtheaters is in Nederland sinds 1965 niet meer zo hoog geweest.

De films die het afgelopen jaar het beste werden bezocht waren Despicable Me 3 (Universal), Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge (Disney), Beauty and the Beast (Disney), Fast & Furious 8 (Universal) en The Boss Baby (Warner/Fox).

Verschrikkelijke-Ikke-3_st_19_jpg_sd-high_©-2017---Universal-Pictures


Despicable Me 3, de best bezochte film van 2017 (Universal)

De top van best bezochte films was een echte Amerikaanse aangelegenheid. Geen enkele film van eigen bodem haalde de top twintig. Bovendien was Dutch FilmWorks de enige onafhankelijke distributeur die een plek (nummer twintig) in de toplijst wist te verwerven, met een Amerikaanse film gemaakt met Nederlands geld: The Hitman’s Bodyguard.

De Nederlandse film moest afgelopen jaar genoegen nemen met een marktaandeel van precies 12%. Dat is vergelijkbaar met 2016 toen het marktaandeel, gebaseerd op bezoekers, uitkwam op 12,26%.

De best bezochte films van eigen bodem waren Soof 2 (productie Millstreet Films & KeyFilm, distributie Dutch FilmWorks), Onze jongens (productie Johan Nijenhuis & Co.,distributie Entertainment One) en Dikkertje Dap  (productie Lemming Film & Co., distributie Independent Films). De films brachten in 2017 respectievelijk 355.911, 300.949 en 251.336 bezoekers op de been. De eerste twee films werden eind 2016 in de bioscoop uitgebracht waardoor het totale bezoek uiteindelijk hoger uitkwam.

De groei van het bioscoopbezoek was ook afgelopen jaar mede te danken aan de uitbreiding en vernieuwingen in bioscopen en filmtheaters, aldus de brancheverenigingen. Er werden volgens de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in 2017 dertien nieuwe zalen met circa 2.800 stoelen geopend. De afgelopen drie jaar is het aantal zalen toegenomen met ruim 11% tot een totaal van 959. Daarnaast is er ook veel geïnvesteerd in nieuwe technieken om de bioscoop als plek waar film zich zo wezenlijk anders laat beleven dan elders te onderstrepen.

Om ook de Nederlandse film de komende jaren van de verbeterde infrastructuur te kunnen laten profiteren maakte NVBF-voorzitter Winnie Sorgdrager in haar toespraak melding van de aanstaande wijziging van het btw-convenant. Hoewel de details nog niet bekend zijn lijkt het erop dat er in 2018, het jaar waarin de branchevereniging van exploitanten 100 jaar bestaat, meer afdragen gaat worden aan het Abraham Tuschinski Fonds.