Booming bioscoopreclame bereikt jongeren wel!

2 augustus 2016 - 5 minutes read
Teens 2

Het gaat lekker in de bioscoop. De bezoekersaantallen nemen toe en ook het aandeel bioscoopreclame is in 2015 spectaculair gestegen. Een trend die met name door lineaire televisie met argusogen in de gaten wordt gehouden. Want de bioscoop doet wat televisie en  veel andere media niet goed lukt: jongeren bereiken. 

Spectaculaire stijging

In 2015 brachten bijna 33 miljoen mensen een bezoek aan de bioscoop. Een stijging van 7,1% ten opzichte van 2014. De recette bedroeg in 2015 275,6 miljoen euro en is daarmee 10,3% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Een stijgende lijn die op zichzelf niet nieuw is. Sinds halverwege de jaren ‘80 neemt het bioscoopbezoek gestaag toe, met hier een daar een kleine terugval. Ook binnen de mediabestedingen groeit het aandeel bioscoop al jaren op rij. In 2015 was de groei zelfs spectaculair te noemen. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen naar de netto mediabestedingen in 2015 blijkt dat het aandeel bioscoop met 30% is toegenomen. Bioscoop groeide daarmee in 2015 harder dan internet (8,3%) en out of home (6,8%). En veel harder dan televisie dat met 0,1% slechts een nipte groei kon bewerkstelligen.

Jonkies en ouders binnen halen

Marlene Wickel, managing director van Jean Mineur Mediavision, kan het succes van de bioscoop goed verklaren. ,,De bioscoop is hot. Het aantal bezoekers blijft maar stijgen. Bovendien kun je heel goed targetten in de bioscoop, dus voor adverteerders is bioscoopreclame heel interessant,” zegt ze

En precies daar zit ‘m het grote verschil met lineaire televisie. Waar televisie de grootste moeite moet doen om met name de jonge kijkers te behouden en daarmee interessant te blijven voor adverteerders, haalt de bioscoop deze jonkies moeiteloos binnen. ,,Via bijvoorbeeld tv en print is het lastig om jongeren te bereiken. In de bioscoop lukt dat wel. Neem de film Finding Dory. Pretparken en dierentuinen adverteren volop rondom deze film. In de bioscoop zitten de ouders doorgaans naast de kinderen. Bij de televisie is dit veel minder vaak het geval. En de ouders bepalen. Daar zit het geld. Dus het is belangrijk dat je ook de ouders bereikt met je boodschap.”

State of the art bioscopen

Maar ook de jongeren die zonder papa en mama op stap gaan, worden in de bioscoop goed bereikt. Met dank aan de voortschrijdende techniek. ,,Er komen steeds meer state of the art bioscopen in Nederland,” zegt Wickel. ,,Neem bijvoorbeeld de Vue bioscopen in Hilversum en Eindhoven. Die hebben beiden een Dolby Vision Cinema zaal. Dat is echt het nieuwste van het nieuwste qua beeld en geluid. Daar zijn er maar een paar van in Europa. En Pathé heeft als enige in Nederland 6 IMAX bioscoopzalen. Door dit soort technieken neemt het bioscoopbezoek toe, met name onder jongeren die zo’n belevenis in beeld en geluid willen meemaken.”

Meer impact

Deze hele setting en het idee dat een bioscoopbezoek  vooral gezien wordt als een leuk avondje uit, zorgt er bovendien voor dat het bioscooppubliek al in een bepaalde stemming is. ,,Het is wetenschappelijk bewezen dat het publiek in een bioscoop meer ontvankelijk is voor een reclameboodschap,” beweert Wickel. ,,Deze mensen hebben er bewust voor gekozen om naar de bioscoop te gaan en de commercials worden als onderdeel van het entertainment gezien. Daarom blijven ze beter hangen. De commercials zijn ook anders van aard. Meer filmisch en echt gemaakt voor het grote doek. Dat heeft impact.”

Niet onder de indruk

Henk Burgerhout, media strategy director bij Head to Head Media, ontkent niet dat de bioscoop de jongeren steeds beter bereikt, maar is niet onder de indruk van deze ontwikkeling. ,,De bioscoop doet het aardig, maar dat is al jaren zo. Het is echt niet zo dat ineens het medium bioscoop is ontdekt. Maar het is wel echt zo dat jongeren via de televisie steeds slechter bereikt worden. In de bioscoop pak je hen wel. Maar ook dat is een trend die al veel langer speelt.”

Beleving op het doek

Hoe dan ook, Marlene Wickel is ervan overtuigd dat de bioscoop de komende jaren alleen nog maar belangrijker zal worden voor adverteerders. ,,Jongeren zullen steeds minder televisie kijken, maar steeds meer naar de bioscoop gaan. Juist die beleving op het grote doek, die willen ze met elkaar delen. En op je telefoon heb je al die hightech technieken uit de bioscoop niet. Dat geluid. Dat enorme doek. Dat wil je meemaken.”

 

s: frank.news