KIDS BEREIK JE MEDE IN DE BIOSCOOP VOLGENS NOM

1 juni 2017 - 2 minutes read
large_up_blu-ray1

De resultaten van de tweede NOM Kids Monitor zijn beschikbaar. Dit multi-cliënt onderzoek is uitgevoerd door GfK in het voorjaar van 2017 onder 1095 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar.

De belangrijkste highlight uit het onderzoek is dat 89% Van de kinderen is afgelopen jaar naar de bioscoop geweest. De grootste groep heeft dat 2 of 3 keer gedaan. Oudere kinderen gaan vaker naar de bioscoop dan jongere kinderen.

Het onderzoek heeft het brede mediagedrag van kinderen in deze leeftijdsgroep in kaart gebracht: van
het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, televisie kijken, lezen van tijdschriften en boeken,
bioscoopbezoek tot het gebruik van Social Media.
De belangrijkste conclusie is dat het kinderen heel actief zijn met media. Bijna alle kinderen (97%) kijken
wel eens televisie. De meeste kinderen gaan wel eens naar de bioscoop (86%) of lezen voor hun plezier
een boek (85%). Tweederde van de kinderen luistert wel eens naar de radio (65%) of leest een tijdschrift
(63%). Vlogs worden door 59% van de kinderen gekeken, vooral door kinderen van 10-12 jaar (78%).
Een vijfde (21%) van de kinderen leest wel eens een krant.
Kinderen gebruiken veel verschillende devices voor uiteenlopende activiteiten. De televisie wordt het
meest gebruikt, gevolgd door tablet en pc/laptop. Ook gebruikt driekwart al een smartphone/mobiele
telefoon. Ze gebruiken de apparaten vooral om films/filmpjes te kijken en te gamen. De pc/laptop wordt
het meest gebruikt voor school. Mobiele devices worden het meest gebruikt voor filmpjes (kijken en
maken) en om te gamen.
Social media worden meer door meisjes dan door jongens gebruikt en het gebruik onder 6-9 jarigen is
nog beperkt. Whatsapp wordt het meest gebruikt, gevolgd door Snapchat en Instagram. Er wordt veel
Youtube gekeken, het meest voor grappige filmpjes.
Kinderen spelen ook nog altijd graag buiten, doen gezelschapsspelletjes en sporten vaak.
De resultaten zijn – in de vorm van een presentatie en tabellen rapporten – beschikbaar voor de afnemers
van het onderzoek.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dr. Irena Petric, directeur NOM.
Telefoonnummer: 020 – 820 44 34.
E-mail: i.petric@nommedia.nl