Patrick Wessels: bioscoop maakt gelukkiger dan Netflix

27 september 2019 - 5 minutes read
Patrick-Wessels

Wat beweegt consumenten, waarom nemen ze bepaalde beslissingen en hoe word jij gelukkiger van geld door het slimmer uit te geven? Dat is het soort vragen waar Patrick Welles zich als consumentenpsycholoog in de Raad van Advies mee bezig houdt. In zijn eerste blog op De Ondernemer legt hij uit waarom de bioscoop veel gelukkiger maakt dan een avondje Netflix.

Netflix en HBO zijn NPO1 en RTL4 voorbijgestreefd als het gaat om de kijkcijfers. We kijken meer naar de streamingdiensten dan naar de traditionele televisiekanalen, zo blijkt uit de Smart Media Monitor. Opvallend genoeg houden de bioscopen juist uitstekend stand, terwijl die naar eigen zeggen behoorlijk zenuwachtig worden van producenten die films tegelijkertijd in de zalen als op Netflix lanceren.

Netflix

Waarom hebben zij zo weinig van de streamingdiensten te vrezen? Psychologisch hebben de bioscopen een paar ijzersterke troeven in handen. Ze hebben de kans om enorme voorpret te creëren, er ontstaan tijdens het bioscoopbezoek ervaringen die het brein zich later uitstekend kan herinneren en tijdens de voorstelling zet een gevoel van verbondenheid de puntjes op de ‘i’.

Voorpret is belangrijk voor het brein. Het biedt de kans om meer ervaren waarde te halen uit aankopen die we doen. Het is bijvoorbeeld een van de redenen waarom ik zelf zoveel mogelijk van mijn aankopen vooraf betaal. Ik dwing m’n brein daarmee als het ware om voorpret te creëren, waarmee ik de aankoop voor mezelf goedpraat.

Gelukkig brein

Zodra ik de kaartjes heb besteld (en afgerekend) geniet ik alvast voor van de grote bak popcorn en het biertje waar ik me die avond te goed aan ga doen. Of zal ik kiezen voor een zak chips en een grote cola? Of M&M’s met nog iets anders te drinken? Dat ik nog allerlei mogelijkheden heb is uniek voor voorpret. Achteraf heb ik een keuze gemaakt, dus kan ik alleen nog maar genieten van wat ik daadwerkelijk deed. Het spectrum aan mogelijkheden op voorhand is veel breder, en maakt het brein daarom gelukkiger dan wanneer ik achteraf zou betalen.

Eenmaal aangekomen in de bioscoop word ik verwelkomd door een vriendelijke medewerker, haal ik inderdaad iets te eten en te drinken en vind ik mijn weg naar de gereserveerde stoelen. Het is een ervaring op zich, vooral op het moment dat de film begint en het geluid van werkelijk alle kanten lijkt te komen. Indrukwekkend.

Ervaring

Psychologisch belangrijk is de herinnering van het brein aan die ervaring. Die herinnering kan ik de komende weken gebruiken, om vrienden te vertellen dat ik naar de bioscoop ben geweest en dat het fantastisch was. Iedere keer dat ik het iemand anders vertel wint de herinnering kracht in mijn brein en ervaar ik opnieuw plezier. Het is een aankoop geweest waar ik op kan blijven teren, uniek voor ervaringen ten opzichte van spullen die we kopen (en waar je niet zo snel steeds opnieuw over vertelt).

Sociale verbondenheid

De belangrijke kers op de taart voor bioscopen is de sociale verbondenheid die ik ervaar als ik in de zaal zit. Ik voel me verbonden met de anderen, die net als ik hebben besloten om vanavond naar deze film te gaan. Zij zijn op dat moment even net als ik, waardoor ik onbewust een gevoel van verbondenheid ervaar. Het is op dat moment is een van de belangrijke psychologische motivaties om geluk te ervaren, vanuit onze basis als sociale wezens.

Bioscoop heeft goud in handen

De bioscoop heeft wat dat betreft goud in handen om geluk te creëren door ons uit te nodigen voor de film. Met belangrijke bouwstenen als de voorpret, de herinnering aan de ervaring en de verbondenheid in de zaal moet het een koud kunstje zijn om Netflix nog lange tijd van zich af te houden. Niks om voor te vrezen dus.

source: deondernemer.nl